Privacybeleid.  |  

U bevindt zich hier: 

>> BKR Toets 

BKR Toets.

Wanneer een BKR Toets of BKR Toetsing?

Een BKR Toets of een BKR Toetsing wordt uitgevoerd door een bank of telecombedrijf. Bij de BKR Toets krijgt de BKR deelnemer inzicht in de BKR Registratie van de aanvrager. De BKR Toets wordt uitgevoerd als iemand een lening aanvraagt of een abonnement voor een mobiele telefoon wil afsluiten. De bank of het telecombedrijf is aangesloten als deelnemer bij het BKR. Alle deelnemers kunnen de informatie van consumenten opvragen uit het CKI (Centraal Krediet Informatiesysteem).

 

Waarover informeert de BKR Toetsing?

Als iemand een krediet heeft afgesloten waarvan minimaal drie maanden gebruik kan worden gemaakt en het beschikbare bedrag ligt tussen € 500 en € 125.000 dan vindt registratie bij het BKR plaats. Ook een gsm-abonnement (geen prepaid telefoonkaarten) staat vermeld. Het BKR informeert de banken over het leengedrag en aflosgedrag van een lening of financiële verplichting. Dus ook een geldlening bij een thuiswinkelorganisatie, een lening als creditcard of een kredietlimiet op de betaalrekening.

Waarom een BKR Toets?

Als iemand een lening aanvraagt of een telecom abonnement wil afsluiten dient de bank te beslissen of een lening verantwoord is. Niet alleen met de BKR gegevens wordt de beslissing genomen of de lening wordt verstrekt. De bank verzamelt elders ook de nodige informatie over het gezinsinkomen, de gezinssituatie en de woonlasten. Ook het spaargeld, de energiekosten en energieschulden spelen een belangrijke rol. De bank verzamelt alle informatie en beslist op basis van de gehele persoonlijke situatie.

Extra Informatie BKR Registratie Zoeken?